۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۰۴۹۰۶

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای استفاده از «چک آزاد» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد؛ چک آزاد با عنوان «چک امنیبوس» نیز شناخته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۷۷۴ واحد دیگر رشد کرد
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸ باز هم در مدار افزایشی قرار گرفته و رکوردشکنی کرد و با افزایش ۱۷۷۴ واحد به رقم ۲۱۶ هزار و ۶۴۱ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۴۰۱ واحد رشد کرده و به رقم ۴۳ هزار و ۸۷۸ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۸۳۴ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران بورس اوراق بهادار تهران در یک رکورد جدید بیش از ۵.۳ میلیارد ورقه بهادار، سهام و حق‌تقدم در قالب ۳۷۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۵۶۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های فولاد، جم، رمپنا، وغدیر، فارس، فملی بیشترین اثر را در تقویت شاخص بورس داشتند و نماد شبندر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۵۱۱ واحد رشد کرده و به رقم ۶۲ هزار و ۴۳۵ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۲۷۹ واحد افزایش یافته و به رقم ۳۰ هزار و ۵۷۳ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۱۹۲۰ واحد به رقم ۲۴۴ هزار و ۴۰۱ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۱۱۶۶ واحد به رقم ۱۶۲ هزار و ۷۹۷ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود، با افزایش ۴ هزار و ۱۸۳ واحد به رقم ۴۱۶ هزار و ۳۰۳ واحد رسید.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی شامل شرکت‌های بانک تجارت، بانک ملت، ایران‌خودرو، بانک صادرات، سایپا، فولاد مبارکه بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات ۱۸ واحد تقویت شده و به رقم ۲ هزار و ۶۳۲ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۵۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس ایران بیش از ۱.۶ میلیارد اوراق، حق‌تقدم و سهام در فرابورس ایران در قالب ۲۲۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۰۱ میلیاردتومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های کگهر، میدکو، شراز، مارون، شاوان، بزاگرس، شپاس بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته و نماد مارون بیشتر اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نیروگاه زاگرس کوثر، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و مجتمع تولید گوشت، مرغ ماهان، ریل‌پرداز سیر و سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار، توقف نماد غبشهر۱ به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه ۱ و نماد دشیمی، ولیز متوقف شدند.

همچنین با پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی فپنتا، خنصیرح، غچین بازگشایی شدند و با پیام ناظر وقفه معاملاتی نماد کساوه ۱ و نماد غبشهر ۱ به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصد قیمت صورت گرفت.

همچنین آغاز دوره معاملات اختیار خرید و فروش کگل با سررسید اردیبهشت ۹۸ اعلام شد و آغاز دوره معاملاتی اختیار خرید و فروش رمپنا با سررسید دی ۹۸ و آغاز دوره معاملات اختیار خرید و فروش نماد رمپنا با سررسید مهر ۹۸ انجام شد.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۹۴۳ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۴۷ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۲۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۶۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۹۴۳ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۴۷ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۷۲۹ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۶۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۴۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۲۴ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۳.۵ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۴۳ هزار تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۵۹۲ هزار تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۹۲۴ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۳.۵ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۱۴۰ تومان کاهش نسبت به قیمت‌های روز کاری قبل، ۱۴ هزار و ۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۸۷۸ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۴۶۷ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو در این صرافی‌ها ۹۰ تومان نسبت به دیروز کاهش یافته است.
___________________________

گرانی بنزین آمریکا، تب نفت را بالا برد

افزایش قیمت بنزین در آمریکا زمینه را برای بالارفتن قیمت جهانی نفت فراهم کرد. آمار‌های «اویل پرایس» نشان می‌دهد قیمت نفت برنت امروز در مقایسه با روز گذشته ۳۴ سنت بالا رفت و به ۷۱ دلار و ۸۸ سنت رسید.

نفت سبک آمریکا نیز ۳۵ سنت گران شد و ۶۳ دلار و ۸۵ سنت قیمت خورد. با این حال افزایش تولید کشور‌های عضو اوپک، باعث شد تا قیمت سبد نفتی این سازمان یک دلار و ۶۶ سنت پایین بیاید. با این حال سبد نفتی اوپک همچنان قیمتی بالاتر از نفت برنت و نفت سبک آمریکا داشته و هر بشکه آن ۷۲ دلار و ۳۸ سنت معامله شد.

پایین آمدن قیمت سبد نفتی اوپک از آنجا آغاز شد که وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که این کشور آمادگی کامل برای جایگزینی نفت ایران را دارد.

به نظر می‌رسد در صورت ادامه گرانی فرآورده‌های نفتی و به ویژه بنزین در آمریکا، این کشور از تحریم‌های همه جانبه علیه فروش نفت ایران عقب نشینی کند تا جلوی رشد بیشتر قمت‌ها را در بازار نفت بگیرد.
___________________________

قیمت جهانی طلا افزایش یافت
 
قیمت طلا در معاملات امروز به علت آمار‌های بی‌رونق از فعالیت کارخانجات چین که سهام‌های آسیایی را کاهش داد، افزایش یافت.

سرمایه‌گذاران اکنون در انتظار نتیجه نشست دو روزه سیاست‌گذاری فدرال رزرو که اواخر امروز آغاز می‌شود هستند تا سرنخ‌هایی در مورد چشم‌انداز نرخ بهره بیابند.

هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۳.۹۳ دلار افزایش یافت و به ۱۲۸۳.۸۳ دلار رسید.

مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار‌های سی‌ام‌سی سنگاپور گفت: «با توجه به آمار ناامیدکننده تولیدات کارخانجات چین که یکجا فروشی در بازار‌های ارز، اوراق قرضه و بازار‌های نوظهور را رقم زد، در ساعات اولیه بازگشایی بازار‌های آسیایی، به میزان گسترده‌ای احساسِ کاهشی بر بازار حاکم بود.»

طلا به طور کلی از سوی سرمایه‌گذاران به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری در برابر نگرانی‌های اقتصادی و سیاسی دیده می‌شود.

ادوارد میر در یادداشتی نوشت اکنون طلا بر عوامل کاهشی غلبه کرده است، اما هرگونه افزایش آن کوتاه‌مدت خواهد بود.
___________________________

در سال ۹۷ فقط ۳۰ هزار زوج ایرانی با وام مسکن یکم خانه‌دار شدند
 
طبق اعلام این بانک در ۱۲ ماه سال ۹۷ تعداد ۵۵ هزار و ۲۹۹ فقره تسهیلات خرید مسکن به سپرده گذاران واجد شرایط صندوق پس‌انداز یکم مسکن پرداخت شده است.

پرداخت تسهیلات خرید مسکن یکم به منزله خانه دار شدن قطعی متقاضیان با این تسهیلات است و با توجه به اینکه امکان خرید خانه با تسهیلات زوجین از این صندوق امکان پذیر است و همچنین با لحاظ نسبت تسهیلات زوجین به تسهیلات انفرادی سال گذشته ۳۰ هزار زوج خانه اولی توانستند با استفاده از خدمات صندوق پس انداز مسکن یکم در شهر‌های مختلف کشور خانه دار شوند.

افزایش قیمت مسکن در تهران و سایر کلان شهر‌ها طی یکسال اخیر تا حدودی مانع از نقش آفرینی کامل تسهیلات یکم در بازار مصرفی شد. بانک مذکور در ۱۲ ماهه سال ۹۷ از محل صندوق پس انداز مسکن یکم ۴ هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به زوج‌های خانه اولی برای صاحب خانه شدن پرداخت کرد.

بر اساس آخرین اطلاعات آماری، مانده سپرده‌ها در صندوق پس انداز مسکن یکم تا پایان اسفند سال ۹۷ تعداد ۳۶۲ هزار و ۸۲۳ فقره گزارش شده که موجودی پس انداز این تعداد سپرده رقمی معادل ۶ هزار و ۵۴ میلیارد تومان است.
___________________________

قانون جدید "چک آزاد" ابلاغ شد
 
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای استفاده از چک آزاد را به شبکه بانکی ابلاغ کرد؛ چک آزاد که با عنوان چک امنیبوس نیز شناخته می‌شود، در قانون قدیم صرفا برای هر مشتری یک بار در سال قابل استفاده بود، اما با ابلاغ قانون جدید، مشتریان صاحب دسته چک می‌تواند تا ۳ بار در سال از چک آزاد استفاده کنند و میزان برداشت از حساب‌های جاری بدون ارائه برگه چک با استفاده از چک آزاد سه برابر افزایش پیدا کرده است و مشتریان می‌توانند از گزینه ساتنا و پایا بهره‌مند شوند.

چک آزاد زمانی مورد استفاده است که صاحب دسته چک بخواهد چکی را صادر کند و با استفاده از آن وجهی را از بانک دریافت کند، اما دسته چک همراه ندارد؛ در این زمان مشتری حقیقی یا حقوقی می‌تواند از بانک تقاضای یک برگ چک عمومی آزاد کند تا رفع احتیاج کند و عملیات بانکی و برداشت وجه را انجام دهد؛ چک آزاد مانند چک عادی به جریان گذاشته می‌شود، ولی به هیچ عنوان ظهر نویسی و یا انتقال نمی‌پذیرد.

هنگام مراجعه مشتری به منظور دریافت چک عمومی، باید متصدی مربوطه شماره حساب وی را در پایین چک یادداشت و مشخصاتی از قبیل: مبلغ و شماره سریال چک و نام استفاده کننده (صاحب حساب) را در دفتر و ته سوش چک ثبت نماید و مشتری باید دفتر و ظهر ته سوش چک را به عنوان رسید امضا نماید؛ چک آزاد مانند چک عادی به جریان گذاشته می‌شود، اما به هیچ عنوان ظهرنویسی و یا انتقال نمی‌پذیرد و متصدیان حساب جاری نیز باید شماره چک را با ذکر کلمه امنیبوس در دفتر و کارت حساب جاری مشتری قید نمایند که با شماره سری دسته چک‌های دارنده حساب اشتباه نشده و از آن متمایز باشد.

کارمزد ۵ هزار تومانی چک آزاد در شعب بانک

مشتریان برای هر بار استفاده از چک آزاد باید مبلغ ۵ هزار تومان را به عنوان کارمزد به بانک پرداخت کنند.

چک آزاد یکی از خدمات سیستم بانکی است که تا به امروز معمولا در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به ندرت استفاده شده و با تغییراتی در استفاده از چک آزاد انتظار می‌رود استفاده از چک آزاد افزایش پیدا کند؛ بر اساس پیگیری‌ها از شعب بانک‌های دولتی و خصوصی، استفاده از چک آزاد به صورت سالیانه سه بار ابلاغ شده و مشتریان می‌توانند از این خدمت که یکی از تغییرات قانون جدید چک به شمار می‌رود، بهره‌مند شوند. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات